پرونده جشنواره تئاتر فجر بسته شد

گروه هنر و ادبيات| شب گذشته پرونده سي‌و ششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر بسته شد. در آيين پاياني جشنواره تئاتر فجر مثل همه دوره‌هاي قبل شامل سخنراني، كليپ و اعلام برندگان بود. احمد دامود، جمشيد خانيان و هوشنگ آزادي‌ور به عنوان سه پيشكسوت عرصه هنرهاي نمايشي با حضور سيد‌عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديركل هنرهاي نمايشي، معاون هنري و فرهاد مهندس‌پور دبير جشنواره روي صحنه تالار وحدت تقدير شدند.
ما بايد باهم گفت‌وگو كنيم
يكي از اين سخنرانان مراسم فرهاد مهندس‌پور در مقام دبير جشنواره بود كه در سخنان خود به خاطراتي از سال‌هاي قبل اشاره كرد: در دوره بيست و سوم كه دبير جشنواره تئاتر فجر بودم، مي‌گفتند كه فرهاد مهندس‌پور ديكتاتور است. اين‌بار متوجه شدم راست مي‌گفتند و اين‌ اشاره درستي بود چون در امر فرهنگ به نتيجه نبايد فكر كرد. من در اين دوره سي و ششم جشنواره تئاتر فجر آموختم كه نبايد به نتيجه فكر كرد، زيرا بزرگ‌ترين خطاي ما اين است كه به نتيجه فكر مي‌كنيم. نتيجه از آن ما نيست و براي آينده است.
او در ادامه سخنان خود را آدم دووجهي خواند، يك وجه معلوم و يك وجه كارگردان: «در اين دوره از جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر اين ۲ وجه خيلي خوب در كنار هم نشستند و به دادم رسيدند.»
مهندس‌پور سخنان خود را با شعار جشنواره يعني «جشن گفت‌وگوي تئاتر ايران» به پايان برد: «در تمامي انتقاداتي حتي انتقادات تند، يك خيرخواهي ديدم كه به من آرامش مي‌داد. ما بايد درون خانواده تئاتر باهم گفت‌وگو كنيم.»
تئاتر هنر مردمي ماند


سيد‌عباس صالحي از ديگر سخنرانان مراسم بود. او در سخنان خود به شأن و منزلت تئاتر در جوامع مدرن اشاره كرد: «آنگاه‌كه انسان به مدنيت رسيد با هنر نمايش آشنا شد. تئاتر با مدنيت پيوند كهن و تاريخي دارد؛ آنجا كه مدنيت آغاز مي‌شود تئاتر هم آغاز مي‌شود. تئاتر هنري مردمي بود و مردمي ماند. نه كاخ‌ها آن را مصادره كردند و نه سرمايه‌داري مدرن؛ هنر تئاتر با مردم آغاز شد و به راهش ادامه داد.»
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: «تئاتر، هنر ديالوگ است نه هنر تك‌گويي و چون هنر ديالوگ است به يك هنر موثر اجتماعي بدل مي‌شود. هنري كه بازتاب رنج‌هاي مردم است. هنري كه در جمع شكل مي‌گيرد و با جامعه پيوند مي‌خورد.»
صالحي ريشه هنر نمايش ايران را در نمايش‌هاي تخت‌حوضي، نقالي، تعزيه و ديگر گونه‌ها خواند: «اين هنر در دوران معاصر از مشروطه تا انقلاب اسلامي گام‌به‌گام پيش‌آمده است. اصحاب نمايش در موقعيت كنوني به داشته‌هاي سنتي و گذشته كهن نمايش ايراني بيشتر وقوف يافته‌اند. هنرمندان نمايش ايراني مي‌دانند كه بر چه گنجينه تاريخي ايستاده‌اند و به آن افتخار مي‌كنند.»
وزير ارشاد خاطرنشان كرد: «همچنين هنر نمايش ايراني در دهه چهارم انقلاب اسلامي بيش از گذشته ايراني شده است و شهر به شهر و استان به استان مي‌توان تجلي اين هنر را ديد و بر توان ملي ما در اين زمينه افزوده ‌شده است.»